JO WhatsApp Contact Button

آموزش

عملیات احداث باغ فندق

عملیات احداث باغ فندق

عملیات احداث باغ فندق

طراحی باغ

الگوی کشت

که مهمترین آنها می توان مربعی، مستطیلی و مثلثی را نام برد.

بهترین شکل و ترکیبی که در احداث باغ فندق معمول شده است فرم مستطیل است که ابعاد آن بر حسب طرز تقسیم ارقام تلقیح کننده تفاوت پیدا می کند. در اراضی کوهستانی و شیب دار می بایست کشت بر روی خطوط تراز صورت پذیرد.

ایجاد بانکت و تراس

هدف اصلی ایجاد تراس در حقیقت بهره برداری حداکثر از نزولات آسمانی به ویژه در اراضی شیب دار است؛ لذا می بایست اقداماتی را اعمال کرد تا ناحیه ریشه از بیشترین ذخیره آب برخوردار شود.

بانکت : با ایجاد چاله های هلالی شکل به شعاع 4-2 متر و در امتداد خطوط عمود بر جهت شیب اصلی دامنه ها می توان بانکت هلالی را به وجود آورد.

تراس : در این روش روی خطوط هم تراز، تراس احداث نموده و برای انجام آن می بایستی شیب طبیعی دامنه کوه به چند پله تقسیم شود.

نیاز آبی فندق 10000-8000 متر مکعب در هکتار است که با توجه به سن درختان و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین می گردد.

ضمنا آبیاری هر 10-7 روز یک بار در سایه انداز درخت انجام می شود. زمان آبیاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است.

فواصل کاشت مناسب درختان فندق با شیب کمتر از 5 درصد (در اراضی مسطح) 4×6 متر یا 5×6 متر در اراضی با شیب بیشتر از 5 درصد 4×5 متر یا 5×5 متر توصیه می گردد.

سیستم کاشت درختچه ای

چاله ها به فواصل 5×5 متر یا 4×5 متر ایجاد می گردند و در هر چاله یک نهال قرار می گیرد. در سال اول از ارتفاع 30 سانتی متری از سطح خاک سربرداری صورت می گیرد. در سال دوم روی تنه اصلی 3 یا 4 شاخه اصلی نگهداری شده و بقیه شاخه ها حذف می گردند. در سال سوم تنه اصلی از سطح خاک قطع می گردد و تعداد 4 عدد پاجوش که رشد خوبی دارند به فواصل 25-30 سانتی متری از همدیگر نگهداری می شوند و سایر پاجوش ها حذف می گردد.

در این روش باردهی درختان در سال پنجم یا ششم صورت می گیرد.

سیستم کاشت در یک چاله 6 نهال (ترکیه ای)

در این روش چاله ها به فواصل 5×5 متر ایجاد می گردند. این سیستم در شیب های بیشتر از 50% به کار می رود و در هر چاله تعداد 6 عدد نهال به فواصل 30 سانتی متر از یکدیگر روی محیط دایره کشت می گردند . بنابراین در این سیستم کاشت در هر هکتار تعداد 2400 اصله نهال ریشه دار از فندق کشت می شود.

سیستم کاشت اسپانیایی

در این روش چاله ها به فواصل 4×5 متر ایجاد می گردند و در هر چاله 4 نهال کشت می گردد . بنابراین در هر هکتار 2000 نهال فندق کشت می شود .

این سیستم در شیب های بین 50-15 % به کار می رود.

روش کاشت در یک چاله دو نهال (تاتورا)

این سیستم در شیب های کمتر از 15% مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش چاله ها به فواصل 2×5 متر ایجاد می گردند و در هر چاله 2 اصله نهال با فاصله 60 سانتی متر از یکدیگر و با زاویه 60 درجه کشت می گردد. بنابراین در هر هکتار 2000 نهال فندق کشت می شود.

روش کاشت تک پایه

این سیستم بیشتر در زمین های دشت و در شیب های کمتر از 5% به کار می رود. در این روش چاله ها به فواصل 3×5 متر ایجاد می گردند و در هر چاله یک اصله نهال کشت می گردد. بنابراین در هر هکتار 666 اصله نهال فندق کشت می شود. این سیستم کاشت در اراضی شیب دار توصیه نمی گردد.

کلیه نهال ها در سال اول پس از کاشت از فاصله 60 سانتی متر از سطح خاک سربرداری می شوند و همچنین تا ارتفاع 40 سانتی متر از سطح خاک تمامی شاخه های جانبی حذف می گردند.

گرده افشانی

فندق میوه ای است که از نظر تلقیح خود ناسازگار است.

گرده افشانی فندق عمدتا به وسیله باد انجام می گیرد. وجود یک یا دو رقم تلقیح کننده نیز ضروری است.

در اغلب باغ های فندق 10 الی 20 درصد درختان را ارقام گرده زا در نظر می گیرند.